Je hebt besloten om een professioneel logo en nieuwe huisstijl te laten ontwerpen voor je bedrijf. Een reclamebureau of grafisch ontwerper gaat enthousiast voor je aan de slag. Maar hoe beoordeel je nu de ontwerpvoorstellen die gepresenteerd worden?
Bij het beoordelen van ontwerpconcepten voor logo en huisstijl is het heel belangrijk terug te kijken naar de briefing en het communicatiedoel. Kijk hierbij niet alleen naar je persoonlijke voorkeuren en smaak. Belangrijk is dat je logo en huisstijl passen bij je bedrijf of merk: Wat communiceert het? Overtuigt het de doelgroep? En komen de kernwaarden en usp’s (unique selling points) van je bedrijf er in terug?
Vijftien tips om ontwerpen te beoordelen:
- Noteer direct je eerste indruk.
- Weerspiegelt dit logo de (gewenste) identiteit van jou of je bedrijf?
- Verbeeld dit logo je kernkwaliteit? Staat dit logo voor wat je doet en hoe je dat doet?
- Spreekt het logo je doelgroep aan? Bij twijfel: testen!
- Is het logo positief? Sluit het mogelijke negatieve associaties uit?
- Is het logo sterk én eenvoudig: blijft het in één oogopslag op het netvlies hangen?
- Is het logo uniek? Is het logo opvallend en onderscheidend van de concurrenten?
- Is het logo origineel?
- Begrijpt de doelgroep direct om welk soort bedrijf of merk het gaat, bijvoorbeeld financiële dienstverlening of een hip modemerk?
- Is het tijdloos en professioneel? Kan het logo tien jaar mee?
- Is het toepasbaar op alle communicatiedragers (groot, klein, desktop beeldscherm, mobiel, op papier, relatiegeschenken, gevel of auto)?
- Is er ook een logovariant voor heel klein gebruik?
- Is het goed leesbaar, heeft het voldoende contrast?
- Werkt het in kleur, zwart-wit en diapositief (wit tegen een gekleurde achtergrond)?
- Versterken de kleuren, vormen en typografie van het logo elkaar?
Bron: www.marketingtribune.nl